När jag pratade med min familj sade de att de kan bara ringa i 40 minuter på Zoom och sedan måste de ringa upp de igen. Jaha. Det visste inte jag. Vilken tur att jag pluggar just nu och ha tillgång till Zoom via mitt universitetskonto. Att plugga via distans betyder att titta på föreläsningar, tar del av seminarium och planera och pluggar med mina klasskamrater runt om i Sverige via Zoom.

Jag pluggade till förskollärare via distans också redan för 8 år sedan och då användade jag av Google Docs väldigt mycket. Det är så smidigt att kunna redigera den tillsammans samtidigt.

Nu har jag bestämt mig att plugga vidare till hösten, förhoppningsvis inom programmering i förskolan. Jag hoppas att jag har tillgång till Zoom igen.

Jag har läste lite om säkerhet kring användningen av Zoom och försöka vara försiktigt. Stockholm Stad har kommit ut med råd och saker att tänka på när man använder Zoom:

Det finns därför en del saker som du som användare måste tänka på och förhålla dig till när du använder tjänsten. Du får inte delge känsliga, integritetskänsliga eller andra sekretessbelagda uppgifter, varken via skrift, bild, video eller tal. Med integritetskänsliga uppgifter avses t.ex. kamrat- och familjerelationer, social utveckling, koncentrationsförmåga etc. Med känsliga personuppgifter avses bland andra hälsa, etniskt ursprung och sexuell läggning.