Gruppuppgift VR 3 (grupp Ada Lovelance) 

Vi var lite skeptiska till VR-tekniken till att börja med, som man ska vara till ny teknik. Mycket av den VR-teknik som finns idag är av ganska låg kvalitet gällande upplösning och innehåll, tyckte vi. Många av apparna är av upplevelse-karaktär i en fiktiv värld, vilket vi inte upplevde som attraktivt för förskolan. 

När vi började testa stötte vi på mer problem. Det är svårt att få bra fokus i vissa VR-headset om man har synnedsättning och behöver glasögon i vanliga fall. Gällande synen hittade vi också en del tveksamheter till VR i forskningen: Enligt en artikel på Immersivt.se (https://www.immersivt.se/ar-vr-skadligt-barn/) så är ett problem med VR att ögonen kan ta skada pga att de blir lurade att fokusera på ett annat sätt i VR-tekniken. Forskning pågår om en annorlunda teknik där ögonen får fokusera på ett mer normalt sätt, så kallade varifokala linser. 

De problem vi haft med fokus går åtgärda med bättre teknik såsom varierbara linser. En separat handkontroll skulle också bidra till en bättre upplevelse. I en del VR-appar blir det nämligen svårt att styra när man ska förflytta sig för att man ska röra huvudet neråt. Det blir obehagligt efter ett tag. 

Den dåliga upplösningen i många appar beror sannolikt på att mobiler har en begränsad datorkraft. Dedikerade VR-headset har troligen möjlighet att erbjuda en bättre upplevelse. Likaså lättare och smidigare vr-glasögon som sitter bättre, dagens modeller är tunga och otympliga. Ännu mer användarvänligt skulle det bli om de var trådlösa med egen skärm som man kan koppla till sin lärplatta och då kunna koppla in flera personer samtidigt.

Vi diskuterade dilemmat med att det bara är ett barn i taget som kan uppleva VR och det blir svårt för det barnet att förmedla vad det är med om, det går lösa via projektion på duk, men tänk om flera barn skulle kunna vara inne i samma VR-värld samtidigt och få uppleva den tillsammans. 

Trots de problem som vi upplevde med VR, så finns det möjligheter också. Det kan man bland annat se i den här artikeln, som var en ögonöppnare för oss: https://www.sydsvenskan.se/2020-03-07/med-vr-glasogon-tar-barnen-steget-in-i-sig-egen-sagovarld?fbclid=IwAR0Al1MLtB5gh6OH5phMb3shOJi8NpQ_oL6t-KsG1onBY8AwbLHPDc_Ic_w

Det skulle erbjuda stora möjligheter att kunna använda 360-kamera på förskolan. Att kunna koppla till sina pågående projekt, till exempel kunna åka in i sin egna skapade värld. Att kunna se det man skapat från en annan synvinkel öppnar upp för upplevelse, delgivande och reflektion. 

Ytterligare användningsområden skulle kunna vara att besöka exotiska platser eller att åka ut i och lära sig om rymden eller resa bakåt i tiden och uppleva dinosaurier. Lära sig om historiska platser, besöka museum eller komma in i en myrstack. Vi skulle även kunna använda VR som stöd för barn som kan behövas förberedas innan man besöker en ny plats eller inför skolstart och låta dom besöka platsen först i VR.

Nästa steg vi tänker oss i VR är möjligheten att skapa eget material, att bli PRODUCENTER i VR-världen! Vi tänker oss att kunna skapa egna fiktiva världar, men också att skapa VR- och AR-effekter i verkligheten. Exempelvis “riktiga” sagofigurer inne på förskolan, virtuella guider mm. 

Sammanfattningsvis ser vi stora möjligheter med VR när tekniken och våra kunskaper runt den utvecklas vidare.

Utöver Google Cardboard har vi testat ett flertal andra appar för att se om de kan vara lämpliga i förskolan, bland annat: Youtube VR 360, Underwater World, VR Safari, Dino zoo, VR Space, VR Maze, Within VR och Google expeditions.