Vår grupp spelade in ett seminarium över Zoom där vi diskutera föjlande sex frågor utifrån våra erfarenheter samt den litteratur som vi har läst. Semiarium skulle vara mellan 30-60 minuter lång. Vi pratade i över 70 minuter men redigerade ned tiden till strax över 60 minuter. Det var väldigt lärorik att prata om vilka tillgång andra komuner har till olika digitala verktyg, samt hur våra åsikter om digitala spel i förskolan skilda sig:

  1. I läroplanen finns begreppet ”Adekvat digital kompetens” inskrivet. Vad är adekvat digital kompetens? Vad innebär adekvat i detta fallet? Motivera utifrån källor. 
  2. Reflektera över hur styrd en lärprocess ska vara. Tex om barnen ska måla en bil, ska de färglägga en färdig bil eller måla en på frihand. Vilka hinder och möjligheter ser ni med detta? Väv in en diskussion om instrumentell vs meningsorienterad tekniksyn.
  3. En del hävdar att digitala verktyg kan hjälpa barn med funktionsvariationer. Stämmer det påståendet?
  4. Reflektera om hur projektion kan användas i förskolan. Hur kan du som pedagog få syn på lärandet i samband med aktiviteten?
  5. Kap 7 i Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund beskriver ”lära genom att lära ut”. Hur kan ni tillämpa denna kunskap med hjälp av digitala verktyg som ni har tillgång till? 
  6. Hur förhåller sig förskolan  till spel på digitalaverktyg?
GIF fil från vår Powerpoint Presentation

Jag tyckte att det kunde vara hjälpsamt att visa en Powerpointpresentation till de sex olika frågorna under min grupps seminarium. Här ovan kan du läsa den presentationen.

Jag lärde mig idag hur man exporterar en *.ppt fil till en *.GIF fil och bestämma hur många sekunder varje slide ska visas. Jag valde 10 sekunder och medelkvalitet.

Vi skrev även en sammanfattning av våra diskussioner som ni kan läsa här:

De andra medlemmar i gruppen Ada Lovelace:
https://forskollarareikt.wordpress.com/

http://digitalvarlden.com/
https://iktiforskolanrikard.wordpress.com/